Blog – Relaxter wonen en werken

7 apr 2021

Pak je hersenen aan

Nu we nog steeds heel veel thuis zijn en werken, blijft de vraag hoe je zo relaxed mogelijk deze tijd doorkomt. De aanhoudende onzekerheid over alles wat met Corona en de lockdown te maken heeft, is immers nog steeds aanwezig. Ben jij een zelfstandige die veel vanuit huis werkt of een praktijk aan huis heeft, dan zal je dit misschien wel herkennen. Overigens net als veel mensen in loondienst die vanuit huis werken. Regelmatig hoor ik een zucht van verlichting van een collega of vriendin die blij is als ze het huis even voor zich alleen heeft of zich juist verheugt om even een dag naar het werk te kunnen.

Als je thuis zit te werken en je bent met andere gezinsleden in huis, is de kans aanwezig dat je meer gestrest bent dan anders. Ik hoorde laatst een heldere uitleg van neurowetenschapper Erik Scherder, van de Vrije Universiteit, over hoe je hersenen werken als het gaat om stress en wat je eraan kunt doen om stress te lijf te gaan. Dat eerste is interessant, het tweede des te meer in het kader van rust in je hoofd. Daarom heb ik een samenvatting gemaakt over wat hij vertelt, inclusief de oplossingen die voor jou als thuiswerker interessant kunnen zijn.

 

Je hersenen en stress

Scherder vertelt over de werking van je hersenen dat je in een periode van stress een korter lontje krijgt. De frontale lob in je hersenen werkt minder goed, waardoor je minder nadenkt alvorens te reageren. Dat leidt tot meer angst en somberheid. Bij een andere plek in je hersenen, de hersenstam, komt alles binnen wat je hoort en ziet. Op die plek zit ook je hartregulatie, ademhaling en bloeddruk. Hoor je bijvoorbeeld veel negatief nieuws, zoals over toenemende corona-besmettingen, zieken en geen perspectief op een betere situatie, dan ontregelt dat je hart, ademhaling en bloeddruk. En dat geeft ook negatieve gevolgen, zoals onrust en angst.

 

Hoe je stress vermindert en meer rust ervaart

Gelukkig kun je er ook wat aan doen. Scherder vertelt dat er meerdere recente studies in verband met Corona zijn gedaan naar wat een positieve invloed heeft op stressvermindering. Het zal geen echte verrassing zijn, maar fysieke inspanning blijkt goed voor de activering van de frontale hersenlob. Bewegen zorgt er dus voor dat je lontje minder kort is en je langer nadenkt voordat je iets doet, waardoor stress minder kans heeft. Maar niet alleen fysieke inspanning is goed voor het activeren van je frontale hersenlob, dat geldt ook voor mentale inspanning zoals een puzzel oplossen of iets anders dat jouw concentratie vraagt. Dan is er nog de hersenstam, waar alles binnenkomt wat je hoort en ziet. Dat kun je dus zelf positief beïnvloeden. Zo blijkt uit een studie dat rustgevende muziek daadwerkelijk zorgt voor een vergelijkbare, rustigere hartfrequentie, wat weer positief is voor je stressniveau. En tot slot, niet onbelangrijk, blijkt je afweersysteem echt te verbeteren als je matig intensief beweegt. Wat is matig intensief? Nou bijvoorbeeld traplopen, fietsen en lopen. Of als je binnen wilt bewegen, squatten en opdrukken. Ook blijkt uit onderzoek dat als je heel erg intensief beweegt, denk aan een marathon, dat dat in mindere mate bijdraagt aan je afweersysteem dan matig intensief bewegen.

Minder rommel, minder onrust

Dat er bij de hersenstam alles binnenkomt wat je hoort en ziet, en dat dat invloed heeft op je stressniveau verklaart wellicht ook waarom veel rommel om je heen, onrust geeft in je hoofd. Dat er een verband is tussen rommel om je heen en onrust in je hoofd is al eens eerder aangetoond in een Amerikaanse studie.

Wat ik nu voor me zie, is dat als je stress ervaart terwijl je thuis aan het werk bent, is dat je pauzes neemt waarbij je een matig fysieke inspanning doet, terwijl je naar een rustgevend muziekje luistert. Dus op gezette tijden even die koptelefoon (denk aan je huisgenoten) met je favoriete rustgevende muziek op en een rommelige plek in huis of in je thuiskantoor opruimen; ja ik ben nou eenmaal organizer. Dan ben je nuttig en matig fysiek bezig met rustgevende muziek. Afgewisseld met gedurende de dag een stuk fietsen of een wat oefeningen binnenshuis en een spelletje dat wat concentratie vergt. Dat moet toch rust geven?

 

Hulp nodig?

En als je wel wat hulp kunt gebruiken met het creëren van rust in je hoofd door middel van rust in je huis en op je (thuis)werkplek of praktijk aan huis, dan kun je mij altijd vragen. Mail of bel mij gerust

 

E-book

Ontvang het gratis e-book ’32 tips voor opgeruimd wonen en werken’

Lees de superpraktische tips voor opgeruimd wonen en werken die je direct kunt toepassen voor jouw huis, werkplek en agenda. Zo krijg je met een vliegende start meer overzicht en rust!

Je ontvangt mijn e-book direct in je mailbox. En je krijgt aanvullende tips en inspiratie. Jouw gegevens worden niet gedeeld, ik werk namelijk met dit privacybeleid.  Je kunt je trouwens ook op elk moment weer uitschrijven.

Veel plezier en succes ermee!

Sanne

Wil je meer weten of vrijblijvend kennismaken?

      Sanne Bender - professional organizer voor rust, ruimte en overzicht