Blog – Slimmer met je tijd omgaan

10 mrt 2021

Zo doe je dat!

 

To-do

Vind jij het fijn om te overzien wat je allemaal moet doen en gebruik je daarbij graag een to-do-list? Zorg dan dat de lijst zelf overzichtelijk en behapbaar is. Heb je een grote taak, verdeel deze op je to-do-list dan in kleinere onderdelen, die je per stuk kunt afvinken. Dat streept lekker weg en motiveert om het volgende onderdeel te doen!

 

Overzicht

Veel mensen gebruiken lijstjes voor taken op hun werk, maar bijvoorbeeld ook voor boodschappen en cadeautjes. Niet gek want ze helpen om je tijd efficiënt in te delen en om dingen niet te vergeten. Handig want je brein heb je immers vooral om na te denken, niet om alles te onthouden. Sommigen zweren bij lijstjes op papier, anderen houden meer van digitale overzichten. Ben je op zoek naar een digitale to-do-list, denk dan eens aan todoist. Deze app is gratis voor Android en iPhone.

 

Prioriteiten

Als je besluit om een to-do list te maken, is het natuurlijk handig als je er eentje hebt die goed voor je werkt. Begin daarom met het opschrijven van alle taken die hebt. Het is de basis van je lijst die ervoor zorgt dat je hoofd leeg is en ruimte heeft om te beslissen welke taak je wel en niet doet en hoe.
Blijkt dat je een ontzettend lange lijst hebt gemaakt, geef je taken dan een prioritering van 1,2 of 3. En zorg dan dat niet meer dan 15% een prioriteit 1 heeft. Dan weet je waar je moet beginnen en is het nog uitvoerbaar!

 

Concrete acties

Heb je een to-do lijst gemaakt met taken en met een prioriteiten? Dan kun je nu je taken zo nodig concreet maken door er acties aan te koppelen. Is jouw taak bijvoorbeeld om je huiskamer te schilderen. Dan horen daar acties bij als ‘koop verf’, ‘bel X om hulp’. Formuleer de acties in werkwoordvorm, dan zijn ze concreet en kun je voor al taken kijken of er acties zijn die je kunt bundelen, bijvoorbeeld als je meerdere dingen moeten kopen of meerdere mensen moet bellen voor verschillende taken.

 

Plannen

Je hebt een to do-list met taken en acties. Wat doe je nu per dag? Je kiest elke dag 3 taken die je die dag uitgevoerd moet hebben. Als die gedaan zijn, ben je tevreden, ook als er in totaal veel meer taken op staan. En tot slot: doe op een dag alles van je to do-list wat je minder dan 5 minuten kost, meteen. Naast je drie hoofdtaken dus. Die ‘minder dan 5 minuten acties’ zorgen ervoor dat je in een flow blijft en je to do-lijst zichtbaar korter wordt. En dat motiveert ook!

E-book

Ontvang het gratis e-book ’32 tips voor opgeruimd wonen en werken’

Lees de superpraktische tips voor opgeruimd wonen en werken die je direct kunt toepassen voor jouw huis, werkplek en agenda. Zo krijg je met een vliegende start meer overzicht en rust!

Je ontvangt mijn e-book direct in je mailbox. En je krijgt aanvullende tips en inspiratie. Jouw gegevens worden niet gedeeld, ik werk namelijk met dit privacybeleid.  Je kunt je trouwens ook op elk moment weer uitschrijven.

Veel plezier en succes ermee!

Sanne

Wil je meer weten of vrijblijvend kennismaken?

      Sanne Bender - professional organizer voor rust, ruimte en overzicht